Friday, 13 April 2018

SUNNAH-SUNNAH KE MASJID

Assalammualaikum w.b.t
Salam 26 Rejab 1439h


Tengahari tadi dah selesai solat Jumaat,kan. Ingat nak post entri ni sebelum tu, jadi boleh la kot mana yang nak ikut sunnah yang Yaya kongsi ni boleh la sekali kan tapi terlewat pula, waktu bekerja kan biasalah, update entri curi-curi masa sikit je.hehe. Tak mengapa. Setiap hari kita pergi ke Masjid,kan. Mana yang sahih tu boleh la ikut, mana yang rasa macam tak munasabah tu tidak perlu ikut. Hm. Tak lama lagi nak Ramadhan kan..kaum hawa mesti ramai yang bersolat terawih di masjid. Jadi boleh la juga baca entri Yaya ni. Bukan khas untuk lelaki sahaja, ye.. ^,^


1. Mengambil wuduk dirumah.

Dari Ibnu Mas’ud, bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

وما من رجل يتطهر فيحسن الطهور ثم يعمد إلى مسجد من هذه المساجد إلا كتب الله له بكل خطوة يخطوها حسنة،ويرفعه بها درجة،ويحطّ عنه بها سيئة

“Jika seseorang wuduk dengan sempurna, kemudian menuju masjid, maka Allah akan mencatat setiap langkahnya sebagai pahala untuknya, mengangkat darjatnya, dan menghapuskan dosanya…” (HR. Muslim)

2. Elak makan makanan yang berbau.

Hadis Jabir, bahawa Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:

مَنْ أَكَلَ ثَوْمًا أَوْبَصَلاً فًلْيَعْتَزِلْنَا أَوْ قَالَ فَلْيَعْتَزِلْ مَسْجِدَنَا وَلْيَقْعُدْ فيِ بَيْتِهِ

“Barang siapa yang makan bawang putih atau bawang merah maka hendaklah menjauhi kita”, atau bersabda, “Maka hendaklah dia menjauhi masjid kami dan hendaklah dia duduk di rumahnya." 
[HR Bukhari dan Muslim]

3. Memakai pakaian yang sopan dan suci.

Allah Ta’ala berfirman,

يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا

“Wahai bani Adam, gunakanlah perhiasan kamu setiap kali menuju masjid, 
makan dan minumlah kamu…” 
(QS. Al-A’raf: 31)

4. Mulakan memakai sandal atau kasut dari kaki kanan.

Dari Aisyah radhiallahu ‘anha, beliau mengatakan,

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ، فِي تَنَعُّلِهِ، وَتَرَجُّلِهِ، وَطُهُورِهِ، وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ

“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam suka mendahulukan yang kanan, ketika memakai sandal, menyikat rambut, bersuci, dan yang lainnya.” 
[HR. Bukhari]

5. Membaca doa.

Antara doa yang dianjurkan ialah:

بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ

“Dengan menyebut nama Allah aku bertawakal kepada-Nya, 
tidak ada daya dan upaya selain dari Allah semata” 
[HR. Tirmidzi no. 3426 dan Abu Daud no. 5095]

Hadis daif kerana sanadnya terputus namun boleh diamalkan dalam fadhail amal.

6. Jangan berlari ke masjid.

Abu Qatadah radhiallahu’anhu berkata, “Saat kami sedang solat bersama Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam, tiba-tiba beliau mendengar suara pergaduhan beberapa orang. Sesudah menunaikan solat baginda bertanya,

مَا شَأْنُكُم؟ قَالُوْا: اِسْتَعْجَلْنَا إِلىَ الصَّلاَةِ. فَقَالَ: فَلاَ تَفْعَلُوْا, إِذَا أَتَيْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ فَعَلَيْكُمْ بِاالسَّكِيْنَةِ  فَمَا أَدْرَكْتُمْ فَصَلُّوْا وَمَا فَاتَكُمْ فَأَتِمُّوْا

“Apa yang terjadi pada kamu semua?” Mereka menjawab, 
“Kami tergesa-gesa (berlari ke masjid) menuju solat.” 
Rasulullah menegur mereka, “Janganlah kamu lakukan hal itu. Apabila kamu mendatangi solat maka hendaklah berjalan dengan tenang, dan rakaat yang kamu dapatkan 
solatlah dan rakaat yang terlewat sempurnakanlah." 
[HR Bukhari, no 635]

7. Masuk ke masjid dengan kaki kanan dan keluar dengan kaki kiri.

Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu, mengatakan,

من السنة إذا دخلت المسجد أن تبدأ برجلك اليمنى، وإذا خرجت أن تبدأ برجلك اليسرى

“Termasuk ajaran Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, ketika kamu masuk masjid, kamu mendahulukan kaki kanan dan ketika keluar kamu mendahulukan kaki kiri.” 
(HR. Hakim, beliau sahihkan dan disetujui Ad-Dzahabi)

8. Doa ketika masuk masjid.

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "jika salah seorang diantara kamu masuk ke masjid, bacalah doa

اَللّهُمَّ افْتَحْ لِيْ اَبْوَابَ رَحْمَتِكَ.

“A‌llahummaf-tahlii abwaaba rahmatika”.

“Wahai Tuhanku, bukakanlah untukku pintu-pintu rahmat-Mu”. 
[HR Muslim, no. 713]

9. Solat sunat tahiyatul masjid, jika sempat.

Pesan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam:

فَإِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمُ الْمَسْجِدَ، فَلَا يَجْلِسْ حَتَّى يَرْكَعَ رَكْعَتَيْنِ

“Apabila kamu masuk masjid, jangan duduk, sehingga kamu solat dua rakaat.” 
(HR. Muslim)

10. Tambahan bagi jemaah wanita.

- Meminta izin dari suami atau mahramnya supaya tdak memberi ruang menimbulkan fitnah.
- Menutup aurat secara lengkap.
- Tidak berhias dan memakai perfume.

11. Jangan lalu di hadapan orang yang sedang solat.

Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam  bersabda,

لَوْ يَعْلَمُ الْمَارُّ بَيْنَ يَدَي الْمُصَلِّي مَاذَا عَلَيْهِ، لَكَانَ أَنْ يَقِفَ أَرْبَعِيْنَ، خَيْرًا لَهُ مِنْ أَنْ يَمرَّ بَيْنَ يَدَيْهِ

“Seandainya orang yang lalu di depan orang yang sedang solat itu mengetahui (dosa) yang ditanggungnya, nescaya dia memilih untuk berhenti selama 40 (tahun), itu lebih baik baginya daripada lalu di depan orang yang sedang  solat." 
[HR Bukhari 510]

12.  Doa apabila keluar dari masjid.

اَللّهُمَّ اِنِّيْ أسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ.

“A‌llahumma innii as-aluka min fadhlika”.

“Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu akan segala keutamaan-Mu”. 
[HR Muslim, no 713]

Wallahualam.

Sekian perkongsian dari Yaya. Terima kasih buat yang sudi singgah membaca. Moga ada manfaat buat yang membaca. Segala teguran berhemah dan ke arah kebaikan adalah amat dialu-alukan. Maaf andai ada tersilap bahasa, informasi. Segala yang baik itu dari Allah dan yang lemah itu dari diri Yaya sendiri.

Sekian,Wassalam..

No comments:

Post a Comment

Popular Posts